Nastarenkaiden kuntoerot riskitekijänä

Rengasliikkeisiin tulee yhä useammin uusittavaksi nastarenkaita, joissa on vielä kohtuullisesti urasyvyyttä jäljellä, mutta nastat ovat irronneet tai kuluneet loppuun. Kuinka laajasta ja merkittävästä ongelmasta on kysymys? Tässä tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan kuluneiden nastarenkaiden kuntoeroja ja niihin liittyviä riskitekijöitä mahdollisten toimenpidesuositusten ja jatkotutkimusten pohjaksi.

Nastarenkaiden kuntoa tutkittiin viidessä rengashotellissa eri puolilla maata. Tutkimusotokseen valittiin rengassarjoja, joissa kulunein rengas oli urasyvyydeltään 4–7 mm. Tutkitut nastarenkaat olivat urasyvyydeltään keskimäärin 6,1 mm, mutta niissä havaittiin pahoja puutteita nastoituksen osalta.
Useimpien rengassarjojen huonoimmassa renkaassa ehjiä nastoja oli jäljellä alle 60 prosenttia alkuperäisestä määrästä. Noin kaksi kolmasosaa tutkituista rengassarjoista arvioitiin laittomiksi liian suurien, yli 25 prosentin nastamääräerojen vuoksi.

Etuvetoisessa autossa eturenkaiden urasyvyys ja nastamäärä hupenevat takarenkaita nopeammin. Samalla eturenkaiden nastaulkonemilla on tapana kasvaa. Kuntoerojen tasaamiseksi nastarenkaiden sijaintia olisikin kierrätettävä jopa 3 000 ajokilometrin välein, jos etuvetoautolla ajetaan pääasiassa paljaalla asfaltilla.

Renkaisiin liittyviä riskejä analysoitiin onnettomuustilastoista ja yksittäisistä kuolonkolareista. Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa talvikelionnettomuuksissa renkaat ovat huomattavasti kuluneempia kuin yleensä talviliikenteessä. Ajoneuvon hallinnan menetyksiin näyttäisi usein liittyvän liian suuri tilannenopeus, ajonvakautusjärjestelmän puuttuminen sekä selkeästi huonommat renkaat taka-akselilla.

Nastarenkaiden tasainen kuluminen on tavoiteltavaa liikenneturvallisuuden, ympäristön ja taloudellisuuden kannalta. Tutkimustulokset ovat siinä määrin hälyttäviä, että aiheeseen on syytä paneutua laajalla rintamalla. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi valistuksessa sekä määräysten ja suositusten valmistelussa. Lisäksi aiheen tiimoilta heräsi useita kiinnostavia jatkotutkimustarpeita.