Trafin sähköiset palvelut poissa käytöstä toistaiseksi – muut palvelukanavat käytössä

10.12.2018 18.00

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Trafilta selvitystä Trafin palveluiden tietosuojasta ja -turvasta. Selvitys annetaan 12.12.2018 ministeriölle ja tämän jälkeen tehdään päätöksiä jatkosta. Sähköisten palveluiden käyttökatkon aikana Trafin muut palvelukanavat ovat käytössä vahvistetuin resurssein.

Sähköisten asiointipalvelujen ollessa suljettuina Trafin muut asiointikanavat toimivat normaalisti, yhteistiedot löytyvät Trafin nettisivuilta. Asiakaspalvelua saa puhelimitse, chatistä sekä Trafin palvelutuottajien toimipisteistä.

Kaikki Trafin lomakkeet on julkaistu Trafin nettisivuilla. Liikennelupien osalta kannattaa käyttää liikennelupien sivuilla julkaistuja lomakkeita.

Tähän tiedotteeseen on koottu vaihtoehtoisia asiointimalleja sähköisille palveluille. Tiedotetta päivitetään.

Chat-palvelu ja puhelinpalvelu auttavat

Trafin chatissä (arkipäivisin klo 10-20) ja puhelinpalvelussa, p. 029 534 5119 (ma–pe klo 8–16.15), neuvotaan ajoneuvojen rekisteröintiin, verotukseen, venerekisteriin ja ajokortteihin liittyviä asioissa.

Lisäksi liikenneluvista annetaan neuvontaa arkipäivisin klo 10-16.

Auton ostoon ja myyntiin liittyvät asiat, liikennekäyttöön otot ja liikennekäytöstä poistot onnistuvat henkilökohtaisesti asioimalla vakuutusyhtiön tai rekisteröivän katsastustoimipaikan toimipisteessä. Katsastustoimipaikalla onnistuu myös rekisteröintitodistuksen tilaus. 

Rekisteröimistoimenpiteitä tekevät katsastustoimipaikat.

Vakuutusyhtiöiden omat sähköiset asiakaspalvelut toimivat normaalisti.

Muiden liikennemuotojen asiointipalvelut

Merenkulun meripalveluotteen voi tilata sähköpostitse merimiesrekisteri(at)trafi.fi, sjotjanstutdrag(at)trafi.fi tai puhelimitse 029 534 5000.

Kaikki Trafin lomakkeen tulevat Trafin nettisivuille mahdollisimman pian.

Trafi otti sähköiset asiointipalvelut pois käytöstä sunnuntaina 9.12.2018 varmistaakseen kuljettajatiedot-palvelun sulkeutumisen. Trafi antaa selvityksen sähköisistä asiointipalveluistaan liikenne- ja viestintäministeriölle 12.12. ja sen jälkeen tehdään päätöksiä sähköisten palveluiden jatkotoimenpiteiden suhteen. Kuljettajatiedot-palvelusta näki tiedon ajo-oikeudesta ja siitä, mitä ajoneuvoa voi kuljettaa.

Lisätietoa kuljettajatiedot-palvelusta

Palvelussa tiedot tarjottiin uudessa muodossa ja tietoja on voinut hakea maksuttomalla yksittäiskyselyllä Trafin nettisivujen kautta. Tietoja ei ole ollut mahdollista saada ulos massaluovutuksena. Palvelusta pystyi yksittäiskyselyllä hakemaan tiedot henkilön ajo-oikeuden ja ammattipätevyyden voimassaolosta eli sieltä näkyi, oliko henkilöllä ajo-oikeus esim. henkilö- tai kuorma-autoon ja mihin asti ajo-oikeus on voimassa. Haku tehdään joko nimen ja kotipaikan tai nimen ja henkilötunnuksen tai syntymäajan perusteella, mutta näitä tietoja ei näytetä palvelusta. Aikaisemmin samoja tietoja luovutettiin yksittäiskyselyillä puhelimitse, sähköpostitse tai maksullisesta nettipalvelusta.

 

Tiedonluovutuskiellot Trafin palveluissa

Trafin asiointipalvelussa voi tehdä tietojenluovutuskieltoja, mm. yhteystietojen luovuttamisen yksittäiskyselyissä. Tästä huolimatta yksittäin luovutettavia julkisia tietoja ovat henkilö nimi ja ajo-oikeuden ja ammattipätevyyden voimassaolotieto. Trafin julkiset kuljettajatiedot -palvelusta ei luovutettu tietoja henkilön yhteystiedoista eikä palvelusta näytetä sellaisten henkilöiden nimeä ja yhteystietoja, joille on turvakielto.

 


Lisätietoja:
median yhteydenotot: viestintäjohtaja Marjo Jäppinen, p. 050 320 0302, marjo.jappinen (at) trafi.fi